Notat teknik, derfor tegner jeg på mine noter

-det er min fokuserings strategi. Videnskaben har lært mig at det også forbedrer hukommelsen

De fleste bruger noter som et værktøj til at huske. Når jeg tager noter, er det også fordi jeg på den måde kan holde fast i koncentration, for hele tiden at kunne destillere og finde essensen i den aktuelle formidling og kommunikation. For eksempel ved et møde, i en undervisnings eller foredrags situation.

En skreven note skal formuleres i hovedet, før den rammer papiret. Det er for mig(som for de fleste andre) meget energikrævnede og ret umuligt at formulere og nedskrive sætninger med mine egne ord, imens jeg lytter efter de ord der er i rummet. Meget mere krævnede end når jeg tegner i mine noter. Der er mange videnskabelige undersøgelser der viser at de fleste har gavn af at tegne mens de lytter.

Link: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/0361073X.2018.1521432 Videnskabelig artikel om fordelene ved tegning som huskeredskab

Link: https://www.sciencedirect.com/topics/neuroscience/dual-coding-theory
Artikler om Dual Coding teorien(som undervisere tror de bruger når de sætter smilys ind i deres materiale) også i forhold til kort- og lantidshukommelse og kognition.

Alternativet til håndnoten ….at notere via tastatur… er blevet testet og undersøgt mange gange. Det resulterer i at du egentlig bare skriver de kommunikerede ord præcis ned, ukritisk og uden at fokusere på indholdet. Du ender med alt for meget noteret som du højest sandsynlig aldrig bruger til noget ….det er alligevel nemmere at google eller ringe til den ven der kan huske det i hovedet (…hende der skriver og tegner i sin papirblok 🙂

Sådan kan tegnede noter se ud

Nedenfor er et par eksempler på hvordan jeg noterer til møder, tekst med virksomheds og person data er fjernet.

Dette eksempel på et mødenotat fra et helt almindeligt afdelingsmøde, indeholder både rammer ikoner og tekst, der er i virkeligheden ikke ret meget der er tegnet. Personale ændringer, nye kolleger, kontorpladser mv. er samlet med en skravering. Skraveringen har især haft til formål at holde koncentrationen, ind til der igen kom en dato, et navn ell. jeg skulle notere. Jeg er nok gået tilbage til skraveringen flere gange mellem de øvrige noter.
(person og virksomheds data er fjernet fra notatet)

Dette eksempel er fra et møde i den samme gruppe. Indholdet på mødet handlede mere om firma procedurer og overordnede henstillinger end de praktiske og orienterende fakta fra mødet ovenfor.
Jeg kan huske mødet og hvad jeg fik med fra det, men jeg tror ikke at de kollegaer der var med vil kunne genkende og rekonstruere informationen.

Så hvad er problemet?

I min folkeskole tid (80’erne) blev jeg stoppet i at tegne i timerne … jeg skulle høre efter og følge med i undervisningen!
Heldigvis er undervisere, i dag, blevet opmærksomme de mange forskellige lærrings metoder.

Alligevel er det er ikke sjældent jeg har oplevet at andre mødedeltagere kommer med en frisk bemærkning om hvor tydeligt der er, at mødet keder mig og at jeg slet ikke er tilstede, men det er langt fra tilfældet. Imens kollegaen har siddet på mødet og funderet over graden af min mentale nærværelse, har jeg været 100% fokuseret på al kommunikationen i rummet.
Vær forberedt på at du ind i mellem skal forklare dit tegneri og koncentrationsværktøj.

For mig er de tegnede noter hovedsagelig et koncentrations værktøj og en effektiv hjælp til at fokusere i en undervisnings situation eller til et møde.
I øvrigt sidder jeg, lige nu, på en stor oppustet trænings bold og skriver, jeg sidder ikke helt stille 🙂 …men jeg bliver foran tastaturet. Jeg er overbevist om at alle mennesker kan lære en helt masse, hvis de finder deres egen foretrukne metode.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *